Consum de proximitat a les escoles de St. Joan Despí

Al llarg de l’any, són molts els nens i joves que utilitzen diàriament els menjadors escolars a l’hora del migdia. Aquests espais no tenen una funció exclusivament assistencial, ja que a més de facilitar aliment, són espais educatius de primer ordre, on no només se’ls ensenya a menjar bé, sinó que es treballen hàbits, actituds i valors. Si a més volem una alimentació sana és important possibilitar el consum de productes de proximitat i d’agricultura sostenible.

És per això que l’Associació de Productors de Fruita Dolça de Sant Joan Despí i el Centre Mediambiental l’Arrel, amb el suport de l’ Ajuntament de Sant Joan Despí mitjançant les regidories de Ciutat Sostenible i Saludable i Educació impulsen un projecte per possibilitar aquest consum de proximitat als centres educatius de la ciutat.

El consum de productes de proximitat aporta a més uns valors intrínsecs, com són:

  • Fomentem el desenvolupament del món rural a partir del consum d’aliments ecològics i de proximitat, enfortint el teixit social de cada zona, incentivant una producció agrícola planificada gràcies al contacte directe entre la pagesia i l’escola i impulsant la necessitat d’organitzar i crear xarxes.
  • Beneficiem la salut infantil, oferint aliments lliures de residus, no transgènics i nutritius, madurats a la planta i no en cambres d’atmosfera controlada.
  • Possibilita nous aprenentatges i possibilita un canvi d’actituds a partir d’una educació crítica i transformadora. La quotidianitat del menjador escolar ens permet reflexionar per què mengem determinats aliments i no altres, com funciona el model agroindustrial, així com decidir si vull canviar cap a un model alternatiu d’alimentació.
  • Defensem el medi ambient. La producció agrària sostenible respecta el medi i els seus cicles naturals propiciant un equilibri estable; manté i augmenta la biodiversitat; potència un ús responsable de l’energia i dels recursos naturals.
  • I a més apostem per la solidaritat. L’educació per a una alimentació responsable a les escoles no pot restar aliena a un món on, segons la FAO, hi ha més de 1.020 milions de persones desnodrides. El model productiu orientat a l’exportació, basat en monocultius de producció intensiva, la deslocalització de l’agricultura, el domini dels recursos i de les regles del mercat per unes poques grans empreses transnacionals, han estat el fonament d’una crisi del món rural a els cinc continents.

 

Els productes que es comercialitzen en l’actualitat són els següents:

  • Tomàquet (branca, verd, madur), Préssec, pruna, poma, codony i cogombre.

 

En una segona fase es pretén subministrar també verdures variades, les quals es plantaran segons la demanda dels centres educatius.

Els centres educatius que es vulguin adherir a aquesta iniciativa o necessitin més informació només s’han de posar en contacte amb nosaltres mitjançant l’apartat “Contactar”.