Què és el Consum de Proximitat?

Quan es parla de consum de proximitat, ens referim a una forma de consum responsable que intenta disminuir la distància entre el punt d’origen i el de consum del producte, al temps que contempla altres variables com l’estacionalitat i la qualitat, en el sentit de poder consumir el producte fresc, de temporada, amb les propietats nutritives i organolèptiques més òptimes.

Proximitat també a veure amb l’accessibilitat a la informació del producte, el seu origen, com s’ha elaborat, els canals que ha seguit, etc., Així com la creació de sinergies entre el productor i el consumidor.

Optar per un consum de proximitat, suposa consumir productes i serveis fets en el nostre entorn territorial més proper. D’aquesta manera s’ajuda a reforçar l’economia local i a reduir la despesa energètica que produeix el transport de productes, contribuint a la mitigació del canvi climàtic i reduint la nostra petjada ecològica.

El consum responsable és una necessitat cada vegada més patent, que es fa visible en els camps més diversos i que entronca amb temes socials i ambientals i que ens introdueix en altres conceptes com és per exemple, el de la sobirania alimentària.

Alguns dels beneficis que ens aporta la compra de proximitat són:

  • Tenim un coneixement més directe de la procedència dels productes, que ens permet consumir amb garanties de seguretat i qualitat més grans.
  • Exercim un consum més sostenible, en reduir els costos energètics de transport dels productes procedents d’altres zones més allunyades.
     
  • Contribuïm al manteniment de petites explotacions familiars, agràries i ramaderes, alhora que evitem l’abandonament de les zones forestals.
  • Afavorim la conservació d’espècies agroalimentàries autòctones en perill de desaparició.
  • Contribuïm al creixement i desenvolupament de la nostra comunitat.